SEB Visa och Mastercard

Hur får jag reseförsäkring från SEB?

Om du betalar minst 75% av resans kostnad med MasterCard eller Bankkort Visa som tecknats hos SEB alternativt med pengar från ditt bankkonto i SEB får du automatiskt ett reseskydd. Detta skydd bör betraktas som ett komplement till ditt grundläggande reseskydd som vanligen ingår i din hemförsäkring eller som du köper från ett försäkringsbolag. Reseförsäkringen från SEB innebär bland annat:

  • Avbeställningsskydd.
  • Ersättning vid försenad avgång (mer än fyra timmar).
  • Ersättning för försenat bagage (vid utresa).

Vilka gäller försäkringen för?

Försäkringen gäller för dig som betalat resan på något av de ovanstående sätten. Den gäller även för din make/maka, registrerade partner eller sambo och för barn som fortfarande bor hemma och är under 23 år. Är du mor- eller farförälder och har barnbarn som följer med på din resa gäller försäkringen även för dem!

Hur länge gäller försäkringen?

Försäkringen från SEB gäller från resans första dag och maximalt i totalt 60 dagar framåt. Den går inte att förlänga efter resans 60:e dag.

Villkor för avbeställningsskyddet

Om du tvingas avboka din resa på grund av till exempel sjukdom eller olycka skyddas du av det avbeställningsskydd som ingår i reseförsäkringen från SEB. Avbeställningsskyddet gäller inte från det att du checkat in på flygplatsen eller liknande. Observera att resan måste ha kostat mer än 1000 kr exklusive moms och avgifter för att avbeställningsskyddet ska gälla. Skyddet gäller heller inte om du råkar missa en avgång.

Hur gör jag en skadeanmälan?

Från och med 1 januari 2009 samarbetar SEB med Trygg-Hansa vad gäller det kompletterande reseskyddet. Har du frågor angående din försäkring eller behöver göra en skadeanmälan ska du:

  • Kontakta Trygg-Hansa om din resa betalades efter den 1 januari 2009.
  • Kontakta Folksam om din resa betalades före den 1 januari 2009.